hey !hey ! hey ! welcome to my sukaduka diary ....

Friday, 21 December 2012

Luahan NHM :)

" Perempuan kekuatannya ialah kesabaran,
jika kesabaran dia hilang,
pasti dia akan marah,
jika marah dia pendam,
pasti dia akan menangis " :)

There are some people who could hear you speak a thousand words, and still not understand you. And there are others who will understand, without you even speaking a word :)

*NHM

Wednesday, 19 December 2012

rahsia di sebalik tandatangan


Tanda tangan amat penting untuk seseorang kerana banyak urusan urusan yang memerlukan kita untuk menurunkan tanda tangan untuk tujuan pengesahan, autograf, dan sebagainya. Dan kebanyakan dari kita tidak tahu menilai tanda tangan dan kita cuma menilai tanda tangan secara luaran. Kenapa tanda tangan sangat penting? Mungkin ada yang tidak tahu tandatangan boleh menujukkan personaliti seseorang.
Rahsia yang tersirat di sebalik tanda tangan:
1. Satu Garis Di Bawah Tanda Tangan
Mempunyai keyakinan yang tinggi dan personaliti yang baik. Namun, bersifat agak kedekut mereka juga percaya kepada kebahagiaan dalam kehidupan manusia.
2. Dua Titik Di Bawah Tanda Tangan
Mereka boleh dikatakan berjiwa romantik. Mudah menukar kekasih (perempuan) seperti menukar baju. Memilih orang yang memiliki kecantikan dan mereka sendiri berusaha untuk kelihatan menarik dan mereka ini juga mudah menarik perhatian orang lain.
3. Satu Titik Di Bawah Tanda Tangan
Lebih cenderung kepada seni klasik serta perkara yang mudah dan tenang. Jika orang lain yang telah hilang kepercayaan kepada anda, anda tidak akan sesekali kembali kepada mereka dan ini menunjukkan mereka seorang yang tetap pendirian.
4. Tiada Garisan atau Titik Di Bawah Tanda Tangan
Mereka ini selalunya lebih gemar hidup dalam dunia sendiri dan mereka juga jarang mahu mendengar pendapat orang lain.Mereka ini boleh dikategorikan sebagai pencinta alam tetapi mereka juga mempunyi sifat agak kedekut.
5. Tiada Persamaan Antara Nama dan Tanda Tangan
Maksudnya tanda tangan mereka tidak menonjolka  nama mereka. Golongan ini cuba untuk kelihatan bergaya,suka menyembunyikan sesuatu. Mereka jarang untuk berterus terang tetapi mereka merupakan pendengar yang baik apabila sentiasa memberi perhatian tentang apa yang orang lain sedang katakan.
6. Ada Persamaan Antara Nama dan Tanda Tangan
Mereka ini berkeinginan untuk menjadi bijak tetapi mereka tidak pernah berfikir. Mereka ini tidak tetap pendirian, dan selalu menukar idea atau pandangan sendiri seperti angin yang mengubah haluan. Golongan ini tidak pernah berfikir baik buruk tentang sesuatu perkara. Selalunya, orang lain boleh memenangi atau mengambil hati mereka dengan hanya memuji.
7. Tanda Tangan dengan Huruf Yang Tidak Bersambung
Mereka ini sangat baik terhadap orang lain. Mempunyai hati yang baik, tidak mementingakan diri dan sedia berkorban untuk kepentingan dan kebahagiaan orang yang di sayangi. Tapi apabila terlalu banyak sangat perkara yang mereka sedang fikirkan, ini menyebabkan mereka akan cepat melenting.
8. Tanda Tangan yang Lengkap Seperti Nama
Mereka sangat baik hati dan boleh menyesuaikan diri dengan apa saja suasana dan sesiapa sahaja yang mereka temui. Golongan ini juga sangat teguh pendirian serta pendapat dan memiliki keinginan yang sangat kuat dalam mendapatkan sesuatu.
So, macam mana? Tepat atau tidak? mungkin ini agak berguna untuk kita gunakan semasa menilai seseorang yang baru kita kenali. =)



Bab 2 - kisah si gadis dan seorang pengemis

Jam menunjukkan lagi 5 min pukul 7 malam menandakan kelas akan tamat. Begitulah ragam si gadis yang tak khusyuk dalam kelas dek kerana taksabar nak pergi pasar malam. Dek kerana penat sehingga hilang fokus.. ( kononnya ) walhal memang selalu takfokus. Contoh yang tak wajar dicontohi.

Tepat jam pukul 7 malam..

Terus segar mata yang sudah hampir tertutup sebentar tadi. Yang mana terpaksa ditahan dari jam 8.30 pagi sehingga 7 malam..jika hari biasa, kebiasaanya si gadis la yang paling lambat kemas beg,kemas buku,kemas meja. Yang akan selalu kelam kabut sehingga tertinggal botol air bekalnya setiap hari. Tetapi tidak pada hari itu.. Si gadis yang bersemangat.. Yang ligat.. Yang aktif. Taksabar sungguh ank dare sorang ini.

Berlari menuju ke lift. Berlari naik bus. Terkejar kejar disebabkan langit yang sudah kelihatan seperti akan runtuh bila bila masa. Semangat yang hampir layu memandang cuaca yang ingin menurunkan hujan. Menurunkan hujan yang dinanti nanti di setiap pelosok di Melaka. Dek kerana bumi Melaka yang bersejarah agak susah untuk hujan dan cuaca panas yang membahang terasa sehingga ke tulang.

Sesampai sahaja bus kuning. Terus berebut macam itik pulang petang. Umi menjalankan tugas untuk membodek pakcik supaya turunkan kami di simpang.. Dan akhirnya pakcik setuju... Beg ditinggalkan kepada kawan kawan yang lain untuk dibawa pulang..

Si gadis turun bus dengan senyuman seindah sakura. Tersengih sengih macam kerang busuk. Terlompat lompat seperti kera mendapat bunga. Perangai yang ramai sahabat handai katakan " macam budak budak "...

Sesampai sahaja di pasar malam. Guruh kedengaran. Si gadis yang sangat takut dengan bunyi guruh terus mengenggam tangan sahabatnya. Dia berniat untuk cepat beli dan cepat pulang.. Apabila pengembaraan ingin dimulakan.. Sepasang mata si gadis terpandang di suatu sudut dimana terdapat seorang pakcik yang meminta sedekah.. Dilihat keadaan pakcik itu membuatkan hatinya sayu. Dengan azam dihati ingin memberi sedikit sumbangan..

Tetapi dengan cuaca yang tidak baik, si gadis mengambil keputusan membeli makanan terlebih dahulu kemudian dalam pejalanan pulang baru nak hampiri pakcik tersebut. Dengan guruh yang berdentum dentum, kekadang kilat yang menyambar seperti halilintar kelihatan. Si gadis terus mengalihkan padangan ke kedAi kedai yang banyak terhidangnya juadah.. Setelah selesai membeli, si gadis cepatcepat mancari kelibat pakcik yang dilihat sayu tadi. Pakcik yang berdiri dengan memegang tongkat dengan fizikalnya yang tidak sempurna. Yang menadah tangan mencari sesuap rezeki. Tapi sayang.. Pakcik itu telah menghilangkan diri.. Mungkin pulang dek kerana cuaca yang tidak mengizinkan.

Dengan beribu sesalan, si gadis memarahi diri sendiri dengan perangai yang mementingkan diri. Yang lebih pentingkan benda lain dari niat ikhlas nya. Si gadis yang begitu kesal pulang dengan mendiamkan diri. Sesampai di bilik.. Si gadis menyiapkan diri. Merehatkan diri dan hanya membatukan diri. Setelah bercerita dengan kawan kawan. Si gadis menangis dan terus mengambil bantal dan menutup mukanya. Begitu kesal menyelubungi dirinya.

Makanan yang dibeli dijamahnya dengan perasaan hampa.. Perasaan yang hampa diluahkan. Terbayangkan kelibat pakcik yang dilihat sayu jauh di sudut hatinya..Airmata si gadis gugur di bahtera. Jikalau si gadis tidak mementingkn diri. Pasti pakcik itu dapat rezekinya pada hari itu. Pasti si gadis akan gembira dapat melaksanakn hajatnya. Tangisan si gadis diubati dengan janji rakan rakan .

Rakan rakan yang berjanji akan membawa si gadis melaksakan hasratnya pada minggu hadapan. Sedikit terubat kekecewaan si gadis. Terukir senyuman di raut wajah si gadis yang kusam.

Pengajaran : janganlah dipentingkan diri sendiri. Janganlah hanya memikirkan makan sehingga boleh menyebabkan insan lain kelaparan. Tolong menolong sesama manusia. InsyaAllah

~ NHM

Sunday, 16 December 2012

Menatap matamu

Sungguh indahnya hari berlalu
Menunggu kasih tambatan hati
Ingin rasanya selalu berbagi
Bersamanya kala suatu nanti

Andaikan kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu untuk menatap matamu
Menatap matamu

Bagaikan bintang nun jauh di sana
Terangi malam yang semakin gelap
Jika kau sudi menemaniku
Takkanku lepas walau sedetik pun

Andainya kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu

Andaikan kau jadi milikku
Selaluku nyanyikan lagu rindu
Andaikan kau dan aku bersatu
Dunia ini berseri selalu

Ku ingin dirimu dekat dihatiku
Berdua kita kan raih bahagia
Ku ingin dirimu turut merasa
Rasa rindu 'tuk menatap matamu

Saturday, 15 December 2012

Bab 1 - Kisah si gadis dan seorang pengemis

Selasa..

Si gadis yang sedang rungsing memikirkan apa yang ingin dimakan untuk malam nanti..
Si gadis yang pening ingin membeli juadah ape utk di makan di malam hari..
Si gadis yang sudah kebosanan dengan makanan di cafe asrama..
Si gadis yang teringin menukar angin seleranya..
...........

Memandangkan jadual kuliah pada hari selasa amatlah padat sehingga jam 7malam. Tiba tiba si gadis teringat bahawa setiap hari selasa ada pasar malam berdekatan kawasan asrama nya. Maka ligat di dalam otaknya dengan macam macam idea dan rancangan.

si gadis : emm.. umi.. boleh tak temankan pergi pasar malam balik nanti. takpenah la pergi. Teringin..

...... sambil buat muka kesian dan berharap yang umi akan membalas " yewla "

Umi : kesian la dekat hang nie. Nanti aku bawakkan..

.....
Umi menggunakan dialek " hang " sebab umi nie orang utara ( pulau pinang )

Si gadis : tersenyum sambil berbunga bunga hatinya " thanks umi.. Saaaaayaaaaaaang umi "


Di dalam kepala si gadis sudah berlegar legar dengan pelbagai juadah dan makanan yg dijual. sudah dibayangkan satu persatu rupa juadah yang bakal diborong. Sudah terbau bau Nasi kerabu yang paling sedap di situ yang sudah menjadi kegemarannya. Si gadis yang jatuh cinta dengan keenakan kesedapan nasi kerabu itu sejak kali pertama membelinya pada sem lepas ketika di bulan Ramadhan. Tanpa berfikir panjang, si gadis mengajak rakan rakan yang lain pergi setelah habis kuliah nanti. Seperti yg dijangkakan rakan rakan pasti mahu ikut. :) masing masing sudah bising bertukar tukar name juadah yang ingin dibeli nanti. Ade yang malas dan hanya mampu mengirim. Kepenatan barangkali. Kelas dari pukul 8.30 pg sehingga 7.00 malam..

A : " aku nak makan laksa penang "
B : " aku nak makan nasi kerabu taknak ikan tapi nak ayam goreng "
C : " aku nak makan macam macam la.. Stress sgt dah nie.. Penangan quiz test yang belambak lambak dan final yang dah nak dekat "
D : " aku nak ikut... Aku nak ikut.. Aku nak ikuttt " boring la asyik makan kat cafe je

Si gadis : nanti kita suruh umi bodek pakcik azmi suruh drop kan kita kat simpang. Umi kan anak angkat dia. comfirm dia setuju..Then kita jalan kaki jela dari situ...Nanti balik, kita balik jalan kaki sama sama.. Kalau masuk lambat asrama. Sama sama tanggung. Lagipun umi , iffah kan AJK asrama.. Takpelah kott.. Aku kan presiden asrama yang takbetauliah.. Sekali sekala buat hal. Takpe. Siapa siapa yang tak nak ikut boleh la tolong bawakkan beg balik bilik. Takdelah berat kita nak bawak nanti. Setuju ?

Satu kelas : setuju !

Riuh rendah satu kelas dengan semua yang mengeluarkan idea , keluhan , rintihan masing masing. Sehingga hilang sekejap stress yang dialami semua ;)




* to be continued
~NHM

LOVE

Love is amazing
Love can be an awesome thing
Love is honest
Love is pain
Love can be nice or naughty
Love is polite

Love is faithful
Love can be what makes us anxious
Love is marriage
Love is blind
Love is sighted
Love can be great when perfectly united

Love is complex
Love is simple
Love can be a great or bad example
Love is happiness



Tidak semua orang mengecapi nikmat kebahagiaan dalam hidup. Ada yang hanya mampu melihat kebahagiaan itu tanpa tahu bagaimana rasanya bahagia. Rasa bahagia tidak akan dapat kita beli dengan wang ringgit, emas permata mahupun harta yang menggunung..

NWHSM. - fall in love dengan trademark nie. :) thanks for you

Friday, 14 December 2012

Games di malam bute

Saat ini satu rumah kecoh dengan belawan main games.. Sape paling laju.. Sape paling hebat.. Sape paling cepat. Sape paling tangkas..

Dan maksunye kalah :(
the winner is kakteh followed by kakak and the third place is najmie :) dorang lagi power dari maksunye..huhuhuhuu

Malam td same same buat milo crepe.. Jagung crepe.. Durian crepe.. Abes muke sorang sorang kena sapu whipping cream.. Hahaha.. Seronok sgt sgt.. Anak anak sedare yg rajin menolong.. Makan aiskrim same same. Gelak same same.. Yg paling penting.. Abah buat request.. Suh anaknda buat aiskrim lagi :) sedapp ke abah aiskrim kte buat tu ??hohoho..

Dalam kelam hariku harinie disebabkan maxis yg mintak nak kena saman tu.. Hilang semua tension :)

Lepak same same.. Bcerita.. Bgosipp.. Berplanning macam macam..

Indahousetonight
-puteri nur syafiqah <3
-puteri nur iffah wadhihah <3
-puteri nur iffah najwa <3
-nina shahirah <3
-aiman najmie <3
-nur fathihah <3

Selamatmalamsemua
Assalamualaikum

I just want the happy without ending

" the past is behind, learn from it
The future is ahead, prepare for it
The present is here, live it "

Do what your heart desires, never hold back a thing, and dont worry so much about what the others think, because at the end of the day, what makes you happy is what really matters the most.

Do not chase people, be you and do your own thing and work hard. The right people who belong in your life will come to you and stay. :) ( myimamtobe)

"Stop and make sure that everything you are doing right now is really what makes you happy. You cant just live for some goal in the future and have that be everything.. Take a chance and never let go. Risk everything, lose nothing.. Dont worry about anything anymore. Cry in the rain and speak out loud. Say what you want and love who you desire. Be yourself and not what others want to see. Never blame anyone else if you get hurt because you took the risk and decided whomwas worth the while..


" NHM - if you re struggling, that means you re progressing "
Life is like a camera.. Just focus on whats important and capture the good times, develop from the negatives and if things dont work out, just take another shot.

"Aspire to inspire before you expire"

~walau siapapun kamu di masa lalu mu.. Itu bukan penghalang utk kamu mjadi seseorg wanita yg AWESOME di masa akan dtgmu..

Thursday, 13 December 2012

Khas untukmu

Kadang kadang kte menanti seseorg yg kte rase dialah yg terindah..
Dialah yg akan menjadi teman utk mharungi suka duka kehidupan ini..
Dialah yg terbaik utk kita..
Dan ketika dia tidak boleh kte memiliki, kte pun bsedih dan selalu mnangis..
Kte terus bertanya adakah masih ada org seperti die yg boleh menggantikannya menjadi pnawar gelisahnya jiwa...
Padahal jika kte bersabar Allah akan memberikan yg terbaik utk kte..
Bukan die yg kte nanti.. Tapi ada yg lebih indah.. InsyaAllah ~

Mudah nak cakap kte dh lupakan dia, tapi bila dia tiba tiba muncul depan mata, kte pasti tak boleh nak tipu hati kte yg memang sentiasa ingat dia..

Hey sang arjuna..
Tolong kembalikan tangis tawa kebahagiaan yg kte ukirkan bersama di suatu ketika dahulu..

~saya rindukan saat itu..
Ada kalanya TUHAN menciptakan kebahagiaan secara terpisah..
Aku mencintaimu dan kamu bahagia dengannya.. ( maaf, aku tidaklah terlalu tabah utk itu )
Aku memerlukan masa yg panjang utk melupakanmu.. ( maaf, aku tidaklah terlalu kuat utk itu )


Aku menangis kerana aku rindu..aku bukan merindukan dirimu.. Aku hanya merindukan kenangan kenangan indah masa lalu yg tak mungkin terulang kembali.. Aku sudah sgt penat dgn perasaan ini..

Thursday, 6 December 2012

Rindu kenangan lama

Kolej Professional Mara Bandar Melaka

Rindu serindu rindunya.. Banyak Benda yg dirindui.. Dah dekat 2 bulan convo.. Rindu kawan kawan.. Rindu kenangan manis pahit suka duka bersama mereka.. Sekarang masing masing dah sibuk.. Setiap hari tgk gambar gambar sepanjang study.. Ya Allah sungguh aku rindu mereka.. Walau Dimana mereka berada.. Walau ape pun sedang dilakukan.. Kau lindungilah sahabat sahabatku.. Berilah mereka kejayaan Dunia dan akhirat.. Bahagiakanlah mereka Ya Allah.. InsyaAllah panjang umur ketemu lagi..



Pejabat Agama Islam Daerah Kuantan
..................
Sungguh aku rindu semuanya...
Rindu gelak tawa mereka..
Gurau senda mereka..
Usik mengusik mereka..
Wajah wajah mereka..
Suara mereka..
Ragam mereka..

Alangkah seronoknya jika dpt ku undurkan masa..balik semua ke alam praktikal..balik semua ke alam belajar...

Monday, 26 November 2012

W.A.N.I.T.A

lembut wanita kerana senyumannye
cekal wanita kerana beraninya
patuh wanita kerana kesetiaanya
sabar wanita kerana imannye
kasih wanita kerana belaiannya
lemah wanita kerana airmatanya
ikhlas wanita kerana simpatinya
pendam wanita kerana cemburunya
sayang wanita kerana sifat keibuannya
tanpa wanita lelaki menjadi lemah
kerana wanita jualah lelaki menjadi kalah

Wednesday, 17 October 2012

Terima dengan redha

Sekiranya ini rezeki, aku terima dengan tenang
InsyaAllah
Jika ini dugaan, moga diteguhkan kesabaran dalam diri ini
Bukan semua orang Allah kurniakan dugaan ini utk menghadapinya
Hadapinya dengan tenang
Senyumlah selagi ada masa...

Terkadang Allah hilangkan sesuatu nikmat yg kita sayang
Kerana Allah sedang menggantikan sesuatu yg lebih indah untuk kita

Dont say u hate ur life
Because it can be gone
Be thankful for what u have
Because u never know what will happen next

Friday, 12 October 2012

hari yang dinanti bakal tiba


30 Oktober 2012

tarikh diatas adalah tarikh keramat bagu diriku dan juga teman teman yang lain
pada tarikh ini kami semua akan diraikan dan diberi penganugerahan
akhirnya selepas hampir tiga tahun saya berhempas pulas
saya belajar
saya lalui segala ujian yang melanda
saya pelajari semua ilmu sehabis mungkin

akhirnya saya bakal bergelar seorang graduan Islamic Banking & Finance
segala penantian bakal berakhir
segala perit segala lelah
segala masam manis kenangan yang saya dapat
akhirnya saya berjaya
saya berjaya mengenggam segulung diploma

terima kasih Ya Allah
terima kasih keluargaku
terima kasih semua pensyarahku
terima kasih sahabat sahabatku
terima kasih kepada semua

tanpa kalian
ku tidak yakin dapat pergi sejauh ini
dari merangkak
sehingga berjalan
sehingga terbang
akhirnya ku dapat gapai cita citaku

terima kasih Ya Allah
selama Engkau tidak pernah putus memberiku petunjuk
Engkau memakbulkan doa doa ku

Thursday, 11 October 2012

terasa hati


" perempuan zaman sekarang kan.. mana nak tahu.. takboleh kira "

wahai kamu..

saya tak kisah kalau kamu nak marah saya atau maki saya
saya akui memang saya silap
saya dah pun mintak maaf
saya dah pun merayu rayu
saya dah pun nangis on call.. dan kamu pun dh dengar

agak tersentak
A = " takpayah la awak nak nangis sebab nie. bukan salah awak pon"
saya = saya mintak maaf. benda nie ada kaitan dengan saya. sewajarnya la saya mintak maaf.nangis.
A - perempuan zaman sekarang kan .. mana nak tahu. takboleh kira..

okay fine !
saya agak tersentak. saya tahu saya takpatut tersentak. saya takpatut marah. memang nie pon yg sewajarnya saya dapat. taktahu kenapa.. bila saya dengar ayat tu.. airmata saya automatik mengalir.. sekarang baru saya sedar.. thanks sangatsangat..





10102012

Tarikh keramat bagiku

Saya kuatkan diri yg lemah untuk ke melaka
Mengambil transkrip dan surat tamat belajar
Alhamdulillah saya dapat 4.00 untuk sem 6

Dalam ada berita gembira
Dalam ada saat gembira
Dalam ada gelak tawa
Dalam ada kenangan manis

Pasti akan ada kesedihan, kenangan pahit dan juga airmata

Orang orang tua selalu berpesan
Jangan terlalu gembira.. Nanti akan ada sesuatu yg menyedihkan menimpa diri kita

Kepada yg tersebut
Saya mintak maaf
Mungkin semua salah saya
Mungkin silap saya
Mungkin saya penyebabnya
Saya mintak maaf sangat sangat
Saya harap korang akan bebaik semula dan hal nie akan setle dengan secepatnya dan akan happy Ending

Dan semalam juga kenangan yang paling pahit berlaku. Saat yang menakutkan dlm hidupku..
Pakcik pakcik abang abang sekalian. Walaupon luaran sy nampak lemah. Dalaman sy kuat. Alhamdulillah Allah masih memeliharaku..
Inilah yang ditakutkan sebagai seorang wanita. Wanita selalu dipandang lemah. Lelaki senang ingin mengambil kesempatan. Dengan akal yang panjang. Ku mampu bertahan dan mampu menjaga diri. Sungguh ku serik.

Abang abang. Setakat nak bagi businesscard tu sudahla. Takpayah nak lebih lebih. Saya takberminat dan saya tak termakan kata kata awak. Mungkin niat untuk berkawan itu baik. Tapi niat disebaliknya itu kita taktahu dan niat itulah yang bahaya. Saya suke tengok tv. So saya tahu sangat taktik taktik abang tu.sorry yew..

Pakcik pakcik. Saya memang seorang perempuan. Tp saya taklemah. Saya mampu untuk pertahankan keselamatan saya. Saya tak ingin pon dengan ajakan pakcik tu. Dan sungguh taksangka. Pakcik #%*&/@*%*%#@?!#

Saya doakan korang terbuka pintu hati dan akan berubah. Dan kepada gadis gadis di luar sana. Berhati hatilah yew. Bukan semua orang baik tu betul betul baik. Bukan semua orang alim tu betul betul alim. Bukan semua orang jahat itu jahat selama lamanya.dont judge book by its cover. Renung renungkan dan selamat beramal

Dengan tindakan mereka.maka demam saya makin teruk. Menjerit sehingga hilang suara.. Dengan ditambahkan dengan batuk batuk dsebbbkan kedegilan minum ais.

Dan kepada kamu kamu. saya doakan kamu kamu berbahagia selalu hendaknya. Dan kamu maafkan si kamu itu.

Assalamualaikum..

Tuesday, 9 October 2012

Cinta itu ketawa dan airmata

Ya Allah
Seandainya
Telah Engkau takdirkan
Dia bukan milikku
Bawalah ia jauh
Dari pandanganku
Luputkanlah ia dari ingatanku
Dan peliharalah aku
Dari kekecewaan
Berikanlah aku kekuatan
Agarku sentiasa tenang
Walaupun tanpa bersama
Dengannya

Aku tidak berharap untuk menjadi orang yang pertama.. Izinkan aku menjadi orang yang terakhir untukmu. Jika tiada siapa yang fahami apa yg kita rasa, usah risau kerana Allah sentiasa faham apa yg kita rasa dan alami. Luahkan kpd Allah kerana Dia sentiasa mendengar luahan hati kita..

Bertemu denganmu adalah TAKDIR
menjadi temanmu adalah PILIHANKU
tapi jatuh cinta denganmu itu DILUAR KEMAMPUANKU

kata yang paling simple adalah "I"
Kata yang paling indah adalah "LOVE"
Dan orang yg tersayang adalah "YOU"

Thats's why I LOVE YOU :)

Sunday, 7 October 2012

Ku yakin ku mampu

Di saat jari menaip,  fikiranku kosong.tiada apa yang bermain di fikiran ku pada ketika ini.. Terasa bagai diriku bakal lemah..

Ya Allah.. Kuatkan aku
Aku tidak tahu apa yang bakal diriku tempuh pada hari mendatang.
Aku tidak tahu apa yang bakal aku lalui di masa hadapan
Aku tidak tahu apa yang bakal terjadi esok hari mahupon masa depan

...................
Aku buntu
Aku pening
Aku takut
Aku risau
Aku tidak yakin
Aku lemah

Aku mohon Ya Allah
Walau apa apa pon yang bakal ku terima
Walau apa apa pon yang bakal ku lalui

Aku bersujud padamu
menadah kedua tangan berdoa
Dengan rendah diri
Dengan merasa begitu kerdil menghadap illahi
Aku bermohon Ya Allah
Kuatkan aku
Moga aku dapat melakar sejarah dalam hidupku
Moga aku dapat buat yang terbaik

untukMu
untuk keluargaku
mahupun untuk diriku sendiri

~insyaAllah

From nothing to something
From zero to hero
From darkness to the light
From sadness to happier

Aku ingin menjadi seorang insan yang kuat, yang hebat, yang penuh dengan keyakinan diri, yang tidak gentar, yang mampu membuat org disekeliling ku bahagia tersenyum dengan kejayaanku suatu hari nanti, yang digeruni, yang mampu mengapai cita cita ku, yang serba boleh, dan yang paling penting. Aku mampu menjadi hamba mu yang diredhai hidupnya :)

Aku yakin suatu hari nanti akan ku gapai cita cita ku. Akan ku bahagiakan keluargaku..akan ku puaskan segala keinginan diriku..

aku yakin aku mampu! InsyaAllah

Saturday, 6 October 2012

Luahan hatiku

Aku bukan mutiara yg indah
Aku bukan setitis embun pagi yg menyegarkan
Aku pun bukan malaikat yg akan selalu menjagamu
Tapi aku ingin menjadi org yg selalu ada di dalam hatimu

Perempuan mudah jatuh hati
Mudah memberi peluang
Mudah menitiskan airmata
Dan mudah memberi hati
Wahai lelaki....
Jagalah gadismu dengan sempurna

Cinta itu membuatkan hatiku gembira
Walaupon ia sering melukai
Cinta itu istimewa jika ia diberikan kepada org yg istimewa

Ramai yg bertanyakan adakah diriku sudah berpunya..

Jawapanku tetap sama..Tidak ada..akan tetapi ramai yg memperkotakkatikkan jawapan ku. Dengan membalas. "takkan org cantik takde sape sape" dan " memilih sgt ni"

...............

Salah ke kalau memilih? Memilih teman hidup yang betul betul sesuai dengan kita? Memilih org yg betul betul layak utk diriku dicintai dan mencintai? Agar kelak kita tidak menyesal..

Bukan senang mencari pasangan hidup sehidup semati. Bukan senang mencari seseorang yg sanggup menerima segala keburukan kekurangan. Yang sanggup menerima kita seadanya. Ku inginkan pasangan yg betul betul boleh membimbingku. Yang boleh membahagiakan diriku dan sebaliknya. Mencari seseorg yg mampu menghapus segala airmataku. Yg akan membuat bibirku tak lekang dengan senyuman.

...................
akan ku tunggu sang arjuna yang berjaya membuka pintu hatiku. Yang berjaya membuat diriku tertambat denganya.

Bukan yang kaya raya
Bukan yang berkedudukan yg ku cari
Bukan yang hensem paras rupanya

Tapi...
Ku mencari bakal imamku yg mampu membawaku ke jalan yg diredhaiNya
~insyaAllah

Jika tidak mampu menjadi sebatang pensil yang boleh mencoretkan kebahagiaan pd seseorg..maka jadilah pemadam. Yang mampu memadam segala kesedihan pd seseorg

Sincerely..
NHM♥♥♥


Friday, 5 October 2012

Rindu dulu kini dan selamanya

Jam di dinding menunjukkan pukul tiga sepuluh minit pagi. Saat ini mataku masih terbuka dan aku berusaha untuk melelapkan namun usahaku gagal. Maka aku mengambil keputusan untuk merepek repek dekat sini. Macam macam yang berada di fikiran ku pada saat pada ketika ini. Perasaan bercampurbaur. Gembira sedih rindu semua dicampurkan didlm satu adunan maka terhasil la pelbagai kenangan di benak fikiranku.

Jika dulu pada waktu ini pada ketika ini. Aku gigih menelaah buku buku. Gigih study untuk exam.Bangun pada waktu malam. Melakukan solat sunat solat hajat solat taubat. Di saat semua rakan rakan ku enak dibuai mimpi. Bertemankan lampu yang samar samar di tangga. Bersandar di bahu katil untuk mencari cahaya yang samar. Dengan azam dan tekad untuk belajar. Sungguh ku rindu zaman study.

Jika dulu aku ditemani rakan rakan untuk berbual.  untuk bergurau senda. Untuk berkongsi cerita. Malam nie aku sepi keseorangan ditemani SIMSIMI

Jika diberi peluang,akan ku baiki segala kesilapan kesalahan dlu. Akan ku baiki potensi ku. Akan ku gapai cita cita ku. InsyaAllah

Dulu waktu sekolah..
"lambatnye habis sekolah. Taksabar"

Hakikatnya..

Zaman persekolahan adalah zaman yang paling indah. Paling seronok. Bila tadika. Rindu zaman baby.Bila sekolah rendah. Rindu zaman tadika. Bila zaman sekolah menengah. Rindu zaman sekolah rendah. Bila dah masuk kolej. Rindu zaman sekolah menengah. Bila dah habis belajar. Bila dah nak masuk alam pekerjaan. Terasa masa begitu pantas berjalan. Rindu semuanya. Andai dapat ku undurkan masa. Pasti akan ku baiki diriku, pasti akan kuamati setiap masa setiap detik lalu.

Masa akan terus berjalan. Tidak mungkin dpt diundurkan. Biarlah yang lepas dijadikan pengalaman. Dijadikan pedoman. Dijadikan teladan dan tauladan. Dijadikan pengajaran yang mampu mengajar kita erti kehidupan.Dijadikan idola untuk memperbaiki diri pada masa akan datang.

Sungguh ku rindu semuanya
dulu kini dan nanti :)

NHM kuat

Seorang gadis yang tidur bertilamkan airmata dan bangkit di waktu pagi dengam senyumam adalah seorang wanita yang kuat

Aku kuat dan tabah keranaMu Ya Allah
Semoga aku termasuk dalam golongan orang orang bersabar..
~ insyaAllah

Thursday, 4 October 2012

Senyum dan maafkan

ada airmata disebalik SENYUMAN
ada kasih sayang disebalik AMARAH
ada PENGORBANAN disebalik KETIDAKPEDULIAN
ada HARAPAN disebalik KESAKITAN
ada kekecewaan disebalik GELAK TAWA

Ingatlah, kita bukan satu satunya manusia dengan segudang MASALAH

TERSENYUMLAH..
Kerana senyuman itu mampu membasuh setiap luka

MAAFKANLAH...
kerana maaf mampu menyembuhkan semua rasa sakit

Hanya ALLAH S.W.T tempat segalanya mengadu
KepadaNya kita berserah atas segala yang dipinta
KepadaNya kita bertawakal setelah kita telah berusaha dengan bersunggug sungguh

P/s : jika ada masalah. Jgn dipendam terlalu lama :)

Sunday, 23 September 2012

zaman dulu kala


Insya-Allah 30 oktober 2012 saya bakal bergelar graduan Islamic Banking and Finance. Setelah hampir 3 tahun akhirnya saya bakal mengenggam segulung diploma. Banyak halangan dugaan rintangan saya tempuh selama ini. Pengalaman mendewasakan kita kan. Susah senang untuk menghadapi semua nie sy kongsi dengan rakan rakan yang lain. Kami adalah batch kedua untuk kos Islamic Banking and Finance di KPM Bandar Melaka. Batch  kami sentiasa mendapat ujian yang tersangat lah berat walaupun dalam akademik mahupon kokurikulum. Kami intake Jan-Jun 2010 sudah seperti satu keluarga yg besar. Dengan diketuai ketua keluarga yang cukup berpengalaman iaitu “ Abg Bulat “ Shahrul Effenfi. Abg shahrul selaku ketua kami, banyak memberi kami galakan mahupun dorongan dlm pelajaran mahupon kehidupan sebenar. Pengalaman sepanjang belajar untuk mendapatkan diploma Islamic Banking and Finance sangat sangat tidak akan dilupakan.  Rindu dengan zaman study. Rindu time kelam kabut nak test nak quiz nak kena submit assigment on date nak kena presentation nak kena buat research. Dengan aktiviti lain lagi. Kokurikulum lagi.
Islamic Banking and Finance bukan lah satu kos yang senang. Sangat sangat susah. Tapi rasenya semua susah. Takde ape yang senang kot dalam dunia nie. Kita sebagai khalifah memang wajib tuntut ilmu sehabis boleh. Praktikkan ilmu itu. Gunakan untuk kehidupan sebenar. Kan ??
Islamic Banking and Finance macam macam cabaran halangan kita belajar kita kena tempuh. Demi ilmu yang ingin dicari, yang ingin dipelajari difahami.

Semester  1
Ø  Microeconomics
Ø  Business mathematics
Ø  Amal islami
Ø  Information techonology  fundamentals
Ø  Financial accounting 1
Ø  Fundamental business english

Semester 2
Ø  Financial accounting 2
Ø  Principles of management
Ø  Statistics
Ø  Practical business english
Ø  Penghayatan islam
Ø  Macroeconomics

Semester 3

Ø  Islamic economics
Ø  Fiqh muamalat 1
Ø  Commercial law
Ø  Public presentation skills
Ø  Mandarin1
Ø  Pengajian islam

Semester 4
Ø  Fiqh muamalat 2
Ø  Financial management
Ø  Islamic banking product and services
Ø  Meeting and interview skills
Ø  Mandarin 2
Ø  Pengajian malaysia

Semester 5
Ø  Accounting for islamic finance
Ø  Entrepreneurship
Ø  Islamic financial system and capital market
Ø  Introduction to takaful
Ø  Islamic wealth management
Ø  Bank operation and practices ( bank management and marketing )

Semester 6
Ø  Industrial training ( 3 months )
Ø  Bahasa kebangsaan

Akhirnya saya berjaya menempuh keenam enam semester ini. Alhamdulillah. Banyak yang saya belajar. Dan banyak yang berkaitan dengan kehidupan. Dengan pensyarah yang sangat baik, banyak pengalaman , ex-banker, ex-lawyer. Bukan calang calang orang. Dan saya rasa sangat bertuah dapat menuntut ilmu dari orang yang sangat berpengalam. Pensyarah banyak berkongsi tentang kehidupan sebenar. Keadaan di luar sana. Keadaan dalam alam bank. Memerlukan kekuatan fizikan dan mental yang sangat kuat. Banyak yang saya belajar.

ü  Sukuk
ü  Faraidh
ü  Zakat
ü  Ekonomi negara
ü  Turun naik saham
ü  Dunia sebenar saham
ü  Kontrak2 Islam dalam urusan jual beli
ü  Undang undang
ü  Kena ingat semua akta akta
ü  Kena hafal semua kes
ü  Kena hafal nama contract2
ü  Belajar mandarin
ü  Belajar han yu ping yin
ü  Belajar bercakap membaca menulis menyanyi dalam mandarin
ü  Belajar bahasa arab walaupon sikit
ü  Kena keluar masuk bank
ü  Urusan dengan orang  bank
ü  Interview sana sini
ü  Questionaire sana sini
ü  Presentation memanjang
ü  Belajar sendiri
ü  Terangkan dekat semua orang
ü  Hafal  500 words in bi. Sampaikan depan semua orang. Cari artikel. Buat essay. Taksesuai kena reject. Buat balik . sampai pensyarah puas hati
ü  Belajar kira rumah, penalty lambat byr keta
ü  Musyarakah, mudharabah. Bay bithaman ajil, al thumma al bay’, sukuk ijarah, sukuk mudharabah, sukuk musyarakah
ü  Kena pandai bezakan bond, sukuk, share
ü  Kena kaji saham saham dunia
ü  Bezakan saham conventional dengan islamic
ü  Kena pandai baca saham
ü  Kena pandai kira income, loss, profit
ü  Kira zakat yang berjuta juta
ü  Kena hadap nombor nombor yang belambak lambak 0000000000
ü  Kena hafal sejarah balik
ü  Kena buat dialog mandarin, kena hafal, kena bercakap depan class
ü  Main game dlm class mandarin. Kalah kena denda menyanyi lagu mandarin depan class. Tapi group saya takpernah kalah . huhuhuu
ü  Kena belajar REITs, underlying asset
ü  Kena hafal formula
ü  Kena buat forecast
ü  Kena kaji annual report satu satu company. Kena buat forecast berdasarkan anual report. Kena comparekan . kena buat decision whether the company pass or not to make an a loan
ü  Kena hafal Act Islamic Banking, Takaful
ü  Kena hafal takaful operator, re-takaful operator
ü  Kena bezakan imam syafie, hambali, majority punye fahaman
ü  Kena hadap JPAM
ü  Kena maki marah. One for all. All for one !
ü  Kena buat proposal satu satu company yg baru nak bukak business
ü  Buat sampai 4 kali draft. Salah betolkan salah betolkan. Paling tension!
ü  Kena present depan judges. Konon konon banker yang nak bagi loan. Kena buat betol betol sebab nak approvekan loan. Kena present pasal satu islamic product. Mengambil masa 1 jam. Bersedia kena hentam kaww kaww punya. Soalan yang sangat sangat susah
ü  Kena buat statistics ! saya taksuke nombor !

Semua nie saya lalui. Pada awalnya saya tidak ada langsung keyakinan diri. Takot, sedih, risau, nangis. Semua ada. Tapi dengan adanya kawan kawan yang banyak membantu. Allah mendengar doa doa saya. Sokongan dari keluarga tersayang. Alhamdulillah saya dapat menjalani semua nie. Buktinya! Saya sudah berjaya menamatkan zaman Diploma saya mengikut masanya. =)

Semua ini akan saya ingat. Kenangan dengan kawan kawan. Susah senang bersama. Kena marah sama sama. Ade masalah sama sama. Hadapinya bersama. Saya takpernah merungut selama saya belajar. Selama saya menghadapi kesusahan. Sbb saya percaya. Dengan ilmu inilah saya akan menjadi seseorang di masa hadapan.

From nothing to someting and will be somebody in future.
~insya-Allah =)

konon konon fokus dlm class Islamic Wealth Management. walhal dlm class nie lah selalu banyak main. walaupon duduk depan. kepala otak ke lain.







nie lah class kteorg. kalau time nyanyi. selalu jiran jiran marah. sebab selalu menyanyi lagu birthday jew. hari hari birthday . dahlah nyanyi kuat kuat . saja je kan sabotajj org sebelah yg cemburu. huhuhuhu




zhu ni shengri loashi










nielah ketas quiz test mandarin. yang memeningkan


nie latihan menulis katanya








nie kawan kawan saya. satu rumah


carnelian group =) ada lagi yang lain. tp yang lain entah ke mana. yang nie jela sempat berkumpul nye



sokong abg bulat . chaiyokk. financial planner. investor palnner



 islamic banking product and service programme



ceramah motivasi. kem motivasi. kami semua yang konon konon bermotivasi






Saturday, 22 September 2012

saya sayang awak

jam di dinding menunjukkan pukul dua empat puluh minit pagi. di saat ini saya nurhaslin binti mukhtar ingin membuat pengumuman bahawanya saya tidak boleh melelapkan mata untuk tidur. dan saya mengambil keputusan untuk membuka laptop dan menaip di blog nie walaupon hakikatnya tersangatlah malas nak on lappy nie. tapi kebosanan yg terlampau telah membuatkan hati saya membuak buak memberontak untuk membuat satu kerja yang boleh mendatangkan faedah.

untuk entry kali nie. saya nak ceritakan pasal adik saya. adik gajah sayang saya. saya sayang dia ketat ketat. walaupon dulu kami satu kolej. tapi kami hanya berkawan di saat saya di semester 5 dan beliau semester 4. pertemuan kami telah diaturkan secara tidak langsung oleh kawan saya sendiri iaitu NURAISYAH BT ABDUL RAHMAN. hahahahaha..ape ayat la kau buat nie lynn.. merepek di pagi hari.

adik gajah saya bernama NUR IZZATI ......... BT JOHARI.. tiba tiba lupe nama penuh dia. hahahaha.. sorry adik gajah. nanti kaklyn belanja choki choki. nama panggilan die adalah jojo.walaupon sekejap je kenal jojo nie. tapi saya tahu die baik. dia selalu pasrah kena buli ngan saya. jahat kan saya. hehehe.. jojo baik. jojo sangat sangat baik. thanks for everything my sweety. teman kaklyn pegi zoo. pegi jalan jalan .. dengar masalah kaklyn. kena dengar kaklyn merepek repek.. tahan kena kacau ngan kaklyn. selalu kena perli kena buli. tak sengaja. dengar kaklyn jerit jerit nampak lipas. dengar kaklyn bercerita yang takpenting. teman pegi minum coconutshake. tangkap gambar kat pantai eye on. jadi tukang ambik gambar kaklyn sebelum nak tidur... dah tu.. sape suh ckp. kecantikan semulajadi. kan kaklyn dah start perasan. huhuhuhuhuhu.. 

kaklyn sayang jojo tahu. kaklyn dah anggap jojo macam adik sendiri. kaklyn kan takde adik. kaklyn tahu sekarang jojo tgh tension dgn ehemm ehemm.. sabar yew sayangku.. masa itu akan berahkir tidak lama lagi.. just focus in ur study my sweety. kaklyn doakan jojo success in ur life syg. menghadap semester 5 memang susah . tambah kena melayan kerenah seseorg.. kaklyn tahu ape jojo rase sekarang . kalau kaklyn ada kat melaka sekarang . dah lama kaklyn teman jojo. jadi pedengar yang setia untuk jojo. happykan jojo. buat danboard sama sama. gelak sama sama. 






nielah adik gajah saya. jaga jam gajah kaklyn bagi tu elok elok tau. kaklyn dah ada jam gajah baru. =)