hey !hey ! hey ! welcome to my sukaduka diary ....

Tuesday 27 September 2011

erti sahabat yg sebenar

ramai yg ckp… sahabat sejati itu hanya datang sekali seumur hidup bahkan mungkin tidak akan pernah dapat selama hidup…Pertama, seorang kenalan adalah seorang yang namanya kamu ketahui, yang kamu lihat berkali-kali, yang dengannya mungkin kamu miliki persamaan, dan yang disekitarnya kamu merasa nyaman.


Mereka adalah orang-orang yang tidak akan mentertawakanmu atau menyakitimu,dan jika mereka benar-benar menyakitimu, mereka akan berusaha keras untuk memperbaikinya.
Mereka adalah orang-orang yang kamu cintai dengan sedar ataupun tidak.


Apa yang kita alami demi teman kadang melelahkan dan menjengkelkan, tetapi itulah yang membuat persahabatan mempunyai nilai yang indah. Persahabatan sering melibatkan beberapa cubaan, tetapi persahabatan sejati bisa mengatasi cubaan itu bahkan kekal bersama karenanya...

Persahabatan tidak terjalin secara automatik tetapi membutuhkan proses yang panjang. Seperti besi menajamkan besi, demikianlah sahabat menajamkan sahabatnya.
Persahabatan diwarnai dengan berbagai pengalaman. Suka dan duka, dihibur-disakiti, diperhatikan-dikecewakan, didengar-diabaikan, dibantu-ditolak, namun semua ini tidak pernah sengaja dilakukan dengan tujuan kebencian..

Seorang sahabat tidak akan menyembunyikan kesalahan untuk menghindari perselisihan, justeru kerana kasihnya ia memberanikan diri menegur apa adanya.

Proses dari teman menjadi sahabat membutuhkan usaha pemeliharaan Dari kesetiaan, tetapi bukan pada saat kita membutuhkan bantuan barulah kita memiliki motivasi mencari perhatian, pertolongan dan pernyataaan kasih dari orang lain, tetapi justeru ia beriinisiatif memberikan dan mewujudkan apa yang diperlukan oleh sahabatnya. Kerinduannya menjadi bagian dari kehidupan sahabatnya, kerana tidak ada persahabatan yang diawali dengan sikap egois !!!

Semua orang pasti membutuhkan sahabat sejati, namun tidak semua Orang berhasil mendapatkannya. Banyak pula orang yang telah menikmati indahnya persahabatan, namun ada juga yang begitu hancur kerana dikhianati sahabatnya.
Keberadaan seorang sahabat sejati begitu penting dalam hidup ini. Begitu dalam makna dan erti dari sebuah persahabatan. Dan teramat sangat tidak mudah untuk menemukan seseorang yang layak dan pantas untuk dijadikan seorang sahabat dari sekian banyak teman yang kita punya.

Bagi saya sahabat itu bagai embun pagi tatkala matahari akan menyinari bumi ini. Merasakan ketika kebahagiaan datang menghampirinya, saya juga akan loncat kegirangan. Ketika dia bersedih dan luka, saya mampu mengeluarkan air mata dan merasakan bahawa betapa saya tidak ingin ia disakiti. Merasakan ‘kehangatan’ dan kenyamanan ketika bersama saling berbagi cerita. Merasakan bahawa di setiap langkah ia ada dalam ingatan dan selalu ingin menyenangkan hatinya di mana pun ia berada.
Sahabat sejati adalah sahabat yang tidak punya hati nurani untuk menusuk dari belakang atau menjadi duri dalam daging dan tidak memiliki rasa iri dan dengki. Saling memberi dan saling menerima tanpa ada niat yg jahat.
Ketika seseorang yang sudah kita anggap sebagai sahabat, namun pada satu ketika ternyata dia diam-diam menginginkan dan melakukan sesuatu yang pada dasarnya tidak pernah terpikirkan oleh kita,  apa yang harus diperbuat dan apa yang bisa kita rasakan? Kekecewaan yang sangat dalam dan terlukalah sudah hati dan rasa… Ini sebuah pertanda bahawa ia sangat tidak pantas untuk dijadikan sahabat. Mungkin saja kedekatan yang selama ini tercipta memiliki dua erti yang berbeza. Keberadaanya yang kita anggap sebagai sahabat, namun alangkah malangnya ternyata ia tidak memiliki pengertian dan pemahaman makna keberadaan seorang sahabat. Ia hanya teman dekat atau justeru hanya teman biasa saja…
p / s : Sungguh tidak mudah menemukan seorang sahabat!

saya sudah menemui sahabat sejati saya..nurmahlianizairani
thank sudi bkwn..membantu..mendgr setiap masalah saya dan setia bersama saya..saya mintak maaf sbb dlu lam class selalu kacau awakk..selalu cucuk cucuk tgn awakk dgn pensil..conteng buku..mintak buatkan  hot chocolate..kek coklat..thanks selalu teman saya cari cikgu..ambil buku kua masuk.selalu teman g toilet..selalu melawat satu sekolah pagi pagi..tanks sbb tahan dgn perangai sy..thanks sbb paham sy..iloveyousahabat...
terimakasihsahabat..kita kawan sampai mati



No comments:

Post a Comment

budakcumelcakapcakap