hey !hey ! hey ! welcome to my sukaduka diary ....

Thursday 20 October 2011

kesabaran itu banyak hikmahnya...

Tidak ada yang lebih sulit di dunia ini dibandingkan sabar. Sabar disini boleh dimaksudkan sabar terhadap yang dicintai, dan sabar terhadap yang tidak disukai. Sabar diperlukan dalam melakukan sesuatu yang sangat panjang masanya, atau ketika terjebak dalam putus asa kerana sudah buntu. Untuk menjalani masa yang panjang itu perlukan bekal yang cukup, agar boleh menyelesaikan perjalanan itu sampai tujuan. Dan, bekal itu sendiri adlah:

1. Menimbang kadar ujian itu, yang boleh jadi akan lebih besar dari yang kita dibayangkan.

2. Membayangkan bahawa di atas ujian itu masih ada yang lebih besar lagi. Dan bersyukurlah atas ujian yang ALLAH berikan ... Alhamdulillah teryata ALLAH masih sayang terhadap diri kita dengan memberikan ujian.

3. Meng ikhlaskan segala sesuatu yang ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA berikan, baik ujian yang sudah menjadi Qadha ... 

4. Berdoa semoga ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA akan menerima amal dari buah kesabaran itu dan menerimanya di akhirat nanti.

5. Yakinlah setiap ujian itu mengandung hikmah di dalamnya, tetapkanlah hati selalu istiqomah di jalan-Nya.

6. Kesedihan itu sama sekali tidak berguna, bahkan akan memperburuk keadaan mu saja.


Masih banyak lagi hal-hal yang dijauhi oleh akal dan pikiran. Tak ada jalan menuju kesabaran, selain memberikan sesuatu yang tidak dikehendaki oleh akal dan fikiran itu. Itu bermaksud, orang yang sabar harus menyibukan diri dengan  beribadah meminta petunjuk jalan dari-Nya. 
'Sabar itu kunci untuk keluar dari kesulitan',


'Barang siapa bersabar, maka dia berhasil mengatasi permasalahan',
'Buah kesabaran itu adalah keberhasilan',
'Tatkala musibah yang menimpa itu sedemikan beratnya, maka akan menuyusul sesudah itu kemudahan.



وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ 

Dan ta'atlah kepada Allah dan Rasul-Nya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, yang menyebabkan kamu menjadi gentar dan hilang kekuatanmu dan bersabarlah. Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar.(Qs.Al-Anfal:46)



قُلْ يَا عِبَادِ الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةٌ ۗ وَأَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةٌ ۗ إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسَابٍ 

Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang beriman, bertakwalah kepada Rabb-mu". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (Qs.Az-Zumar:10)

Ujian itu adalah adalah latihan dari ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA, dan tentunya latihan tidak selamanya. Maka, beruntunglah orang yang bersabar selama masa latihan itu dan bertahan selama masa ujian berlangsung. Dia berhak mengenakan mahkota kemenangan dan mahkota keberhasilan yang telah ALLAH SUBHANAHU WA TA'ALA janjikan kepada mereka yang mencintai dan taat kepada-Nya

No comments:

Post a Comment

budakcumelcakapcakap