hey !hey ! hey ! welcome to my sukaduka diary ....

Tuesday 18 September 2012

ego VS sorry


Assalamualaikum...

Manusia memiliki kesalahan dalam menjalani kehidupan kerana kita bukannya maksum...Oleh kerana ketidak sempurnaan inilah kita membuat kesalahan dan seharusnya meminta maaf atau dalam keadaan “memaafkan” jika orang lain yang bersalah.meminta maaf dan memaafkan..itu yg terbaik..kesilapan antara manusia hanya akan  terlerai bila saling maaf memaafkan..jika kita bersalah dengan Allah kita boleh berdoa diampunkan kesalahan yg telah kita buat..jika dengan manusia..perlu meminta maaf dengan empunya badan lerrr.. skrg dunia dipandang sbgai dunia yg kejam.walhal sebenarnye bukan dunia yg btindak kejam, tp makhluk di dlm nya yg sudah tidak berhati perut dan semakin memegang prinsip  “hidupmu adalah masalahmu, hidupku adalah masalahku” sering orang berkata “ini hidupku, suka hati aku la nak buat apa..”, “kubur asing-asing” dan sebagainya.

 Meminta maaf bererti merendahkan diri kepada orang lain yang ditinggikan, kerana kita memerlukan sesuatu dari dirinya, dan itu jelas sangat sukar dilakukan oleh manusia tentunya kerana bersifat “ego” . kerana “ego” itulah manusia sukar untuk turun ke bawah dan meminta sesuatu kepada orang lain, terutama meminta maaf kepada orang lain. Padahal cara meminta maaf lebih mudah daripada makan,membuat sesuatu kerja, memikirkan masalah negara..sehingga kepala nak meletoppp !! cara meminta maaf hanya dengan 1 perkataan “sorry” atau dengan dua patah perkataan – “Minta Maaf” tapi kita susah mengatakan 1 perkataan itu, dan penyebab utamanya adalah ego yang menjadi sifat utama manusia, dan sangat sukar untuk mengalahkan ego. Sebab itulah ada pepatah yang menyeebut “musuh terbesar dalam hidupmu adalah dirimu sendiri”

lazimnya bila kte melakukan kesalahan, kte sepatotnye meminta maaf tak kira laa kesalahan tu besar besar besar alam sangat atau sekecil kecil alam kesalahan. tetapi mudah ke org nak mintak maaf ??? kalau org tu yg ego nye setinggi gunung.. jgn haraplah dan jgn bermimpi laaa die akan meminta maaf even tu kesalahan dri dia sendiri.. tp ade jugak manusia yg mempunyai sifat mudah mintak maaf even bukan kesalahan dtg drinye.. sikap itu harus, wajib,mesti dipuji dan tersangatlah harus ade dlm diri kte. tp mudah ke org nak memaafkan kesalahan org lain dan melupakan perkare tu dgn seikhlas hati ? lagi lagi kalau problem tu sgt besar dan kesalahan yg dilakukan tu agak berat. yg akan meninggalkan parut dlm hati seseorg tu...

tapi yg sering berlaku, walaupon mulut kte kata kte dah maafkan org tu, tp kte mesti ingat perkara tu lagi kannn ?? lagi lagi perkare tu betul betul melukakan hati kte, yg memberi kesan yg agak mendalam dlm diri kte.

memaafkan dan melupakan adalah due perkare yg berbeza.. memaafkan semudah ucapan " saya minta maaf " ataupon bahasa lagi mudah senang padat dan ringkas " sorry"
walaupon sudah dimaafkan.. tp bolehkah apa yg dah pon berlaku dilupakan??? mungkin boleh kott ... tp bukan 100%. maybe dlm 50% paling bagus. paling teruk -0.001 %. mulut je ckp " takpe..sy okay. sy dah lupekan. anggp je la hal nie takpernah berlaku"

........ padahal dlm hati ..@#$%!##$

astaghfirullahalazim lynn..
jgn over sgt -.-'
emo terlebih. hahahahaha

dah dah .. serius balik .. jgn byk main NHM..

sikap pemaaf tu mmg sikap terpuji. manusia mana yg begitu sempurna hingga tak berhak dimaafkan. kata kata manusia yg selalu digunakan " sedangkan Nabi maafkan umatnya, inikan pula kita sesama manusia"

.... erm.. setiap org ade kisah tersendiri yg mungkin tak sama tahap penerimaanya dgn org lain .. kdng kdng bila kte maafkan org, terasa lepas beban yg begitu berat. terasa mcm segala kayu kayu balak kat bahu nie.. dah hilang. ringan je bahu =)  urusan dgn manusia nie kdng kdng merumitkan membingungkan, dosa dgn manusia ini membebankan memeningkan.. apatah lagi dosa denganNya.. 

..................................
wallahualam..

Ramai orang (termasuk diri sendiri) berkata, "I'll forgive but i'll never forget".
Oleh yang demikian, mari kita, sama-sama belajar utk memaafkan dan melupakan.
 we are not perfect after all.


KADANGKALA DIAM ITU adalah jalan yang terbaik untuk menenangkan hati dan fikiran..
supaya tidak terlepas kata yang akhirnya hanya akan merugikan diri sendiri dan orang lain..
Betul x ? jika ingin bahagia, jgn bandingkan diri dengan org lain.... makna kebahagiaan bg setiap org adalah berbeza... ada yg senyum untuk melindung duka... ada yang pura-pura berduka untuk sembunyi rahsia kebahagiaannya


kata-kata yang sangat terkesan di hati saya
ya..saya bukan manusia sempurna.
 hati saya ini belum cukup keras dan kuat
moga Allah permudahkan segalanya

.....

Amin..










No comments:

Post a Comment

budakcumelcakapcakap